Köpvillkor och Info

Varför ska man handla av oss?
Vi är ett familjeföretag som har valt att sätta kunden i fokus. Alla produkter som vi säljer köper vi direkt från tillverkaren. Du slipper alltså betala extra för alla mellanhänder.

Vad är HID?

HID betyder high-intensity discharge (högintensiv urladdning), en teknisk term på en ljusbåge och på den urladdning som förekommer i en båglampa. HID-lampor för bilar kallas oftast xenonljus eller bi-xenonljus eftersom lampan är fylld med xenongas. Xenongas används eftersom den minimerar lampans uppvärmningstid och ger maximalt med ljus snabbare än andra gaser, till exempel argon.

Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Faktura
Vi förbehåller oss rätten att kreditpröva alla som vill handla mot faktura. Dröjesmålsräntan är förnärvarand 20%.

Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. 
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information. Ångerrätten gäller endast om varan är i nyskick utan skador. Orginalkartong och alla tillbehör ska finnas med. Saknas tillbehör förbehåller vi oss rätten att räkna av detta mot returbeloppet. Lägsta belopp vi debiterar är 300 kr,
Senast 7 arbetsdagar efter att din ångerrätt, öppet köp tid har löpt ut ska varan vara levererad till oss. Det räcker inte att ha skickat den utan ska finnas tillgänglig hos oss. Om inte anser vi att du ej utnyttjat detta och vill behålla varan. Vi råder sig att skicka varan med spårbar post.
När du utnyttjat din ångerrätt: 
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
På Autels sortiment tas en returavgift på 10% av köpbeloppet vid en eventuell retur.

Garanti och Reklamation
Du har alltid 12 månaders garanti på våra produkter. Eventuella kostnader som tillkommer för montering av våra produkter står vi inte för utan bekostas av kunden själv. Installationen sker på egen risk. Om eventuella fel eller verkstadsbesök uppkommer vid installation på fordonet friskriver vi oss från ansvaret och det är något kunden tar i beaktning innan montering eller installation. Eventuella skador på glas, plast, reflektorer och projektorlins tar inte xenonhuset ansvar för. Vi lämnar inga garantier på felfri installation på något fordon eller fordonsmärke vid canbus, xenon lampor och dioder. Vid canbus fel får man utnyttja ångerrätten inom 14 dagar. Det åligger i kundens ansvar att kontrollera fordonets eller eventuella extra ljus reflektorer, glas projektorlins eller liknande som utsätts för xenonljuset om reflektorn är lämplig och godkännd för att utsättas för xenonljus. Väljer man att installera xenonljus är man medveten om att  skador och fel som eventuellt uppstår på fordonet ansvarar man själv för. Våra D1 och D3 lampor passar till de flesta märken. Dock inte SAAB 9-3, SAAB 9-5 och Audi A4.  Ingrepp, avklippta kontakter eller modefiering av produktens original utförande upphör all garanti. Halogenlampor anses som förbrukningsvaror och har en begränsad garantitid på 1 månad. 


Vad säger Bilprovningen?
Bilprovningen godänner inte eftermonterad Xenonljus på halvljus eller dimljus. Dock går det bra enligt bilprovningen att montera det i helljus och extraljus. Väljer man att montera det på halvljus är vår rekomendation att man byter tillbaka under besiktningen för att undvika en efterkontroll på fordonet.

Leveranser

Ej uthämtade paket
Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 300:-

Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.
Du bör använda dig av spårbara försändelser.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du, 
om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss 
om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.
Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.