- Reducerat pris
Philips Xenon Vision D5S
1 499,00 kr 1 890,00 kr Spara 391,00 kr
(inkl. moms)
D5S: Vägen till bilbelysningens Formel 1
De första fordonen med 25 Watt Xenon-belysning har funnits på vägarna sedan 2013. Lär dig mer om de nya Xenon-glödlamporna, vad de kan göra och var de används här.
På fordon i mellanklassen och uppåt ersätter ofta de nya Xenon-lamporna de halogenlampor som tidigare användes som standard, vilket gör att belysningen förbättras signifikant. För bilar i den mindre och kompakta klassen, där den standardmässiga Xenon-belysningen på 35 Watt hittills inte alls har funnits eller där det har varit mycket liten efterfrågan, är varianten på 25 Watt ett alternativ med tilltalande pris.
Automatisk styrning av strålkastarräckvidden och spolarsystem för strålkastarna?
En vanlig uppfattning är att det krävs system för automatisk styrning av strålkastarräckvidden och för strålkastarspolning för bilar med Xenon-lampor, men det stämmer bara delvis. De internationella bestämmelser som anges i ECE R48 gäller inte egentligen typen av glödlampa utan det ljusflöde som emitteras av halvljusstrålens ljuskälla. Om ljusflödet är högre än 2 000 lumen måste bilen vara utrustad med både automatisk styrning av strålkastarräckvidden och med ett strålkastarspolarsystem.
Det här var ganska enkelt förr. Halogenlampor låg alltid under den här gränsen och Xenon, med runt 3 200 lumen, låg alltid över. Det var det här som orsakade den referens till Xenon-tekniken som fortfarande förekommer i StVZO (Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung – tysk vägtrafiklagstiftning). Den s